Salam to all..sorry kerana lama sgt menyepikan diri...ha..ha..ha..same old excuses..lots of works n lots of orders...harap semuanya sihat walafiat n diberkati Allah...and hati ini tersentuh dgn peristiwa tanah runtuh di rumah Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Al-Taqwa di hulu langat....sedih sungguh ...16 nsyawa terkorban...alfatihah untuk mereka semua...dari Allah kita datang...kepada Allah kita kembali..dan kita juga akan menjejaki mereka satu hari nanti. Kepada keluarga semua mangsa yg terlibat, semuga diberi kekuatan untk menghadapi segala dugaan dari Allah. Sesungguhnya ia merupakan ujian keimanan...Al-Fatihah..
Ok..cake story now....this cake was specially made for..siapa lagi kalau bukan untuk mak andam diva from Delima andaman...cik andam Erin...It was a suprise for her..a very big suprise...Actually before this I dah dua kali reject order dia...biasalah tu, walaupun dia rapat dgn i ...still kena reject juga coz i had things to do on the dates given....and lagipun dia ni selalu order waktu subuh...n cake to be delivered waktu zuhur...lol..sebab tu le kena reject...And she tak putus asa..ordered her own birthday cake ..she sms n msg me via FB which I tak balas langsung...I just simply ignored her, n she was so geram....Ha..ha...ha...I told my hubby let her geram...she can geram sepuas2 hati sampai her birthday...and at the same time I berpakat dgn Ella..adik erin..dialah agen KGB I...to check where about she would be on her bday...and told her make sure she didnt order any cakes....she can order cekodok for her bday..but not cakes....lol.
So for the cake, i chose a very special cake for her sesuai dgn kerjayanya yg vogue n glamor...a makeup bag. Actually it was a delayed project...Aunty Rozana ordered a bday cake for Erin a year before but tk kesampaian..maklumlah diva was shopping for her wedding in Bandung...So...akhirnya sampai juga hajat I untuk membuat this makeup bag...
Why did i chose blue n pink polka dot? Well , actually she wanted it to be on her wedding cake...blue n pink polka dot...but i told her tak best, nanti kek dia tak glamor...So sbagai untuk mencapaikan hajatnya, I did it for her bday cake...and the most challenging thing was to get the lid of the bag berdiri tegak 90 darjah...Mati2 I mesti nak ia berdiri tegak...baru real...Actually the penutup is dummy..tapi walaupun dummy, mencabar juga nak tegakkan sebab bila dah letak fondant ia jadi berat. I gunakan lidi satay yg panjang untuk tegakkan..cucuk hingga ke bawah...n had to be done very carefully coz i ada ruang yg limited..Salah cucuk akan cacatkan kek...begitu juga dgn balancing. Actually being a cake decorator or designer...we are also engineers at the same time....have to know the technical aspect...salah perkiraan, our cakes can collapsed..and somtimes we also have to take into account the proportion issue...bnyak benda yg harus difikirkan bila kita ingin construct a cake...bukan simply suka2...And this cake lebih challenging lagi coz i buat dlm masa yg singkat sangat..maklumlah nak mengejar si diva kita..if lambat,maknanya I kena hantar ke Muar le...
Real or not the zip? Senang aje buatnya...tak perlukan modal yg mahal...RM0.50 aje n nampak lebih halus jika dibandingkan dgn mold...Harga zipper mold boleh tahan juga mahalnya..Tak salah if nak gunakan mold tu...but if kita tak selalu menggunakannya biarlah kita guna " mold yg jauh lebih murah" .He...he...he..beli aje zip yg dijual dikdai dan tekankan aje diatas fondant yg digelek and potong ikut saiznya, dapatlah kesan zip yg kita mahu...

And as for the kesan jahitan, I gunakan roller tukang jahit..i do not know what's the name...but dia ada roda yg bergigi dihujungnya...so gelekkan aje...and dapatlah kesan jahitan tu...

So..if bag makeup, kenalah ada gadget2 nya...so the blushers, eyeshadows n what so ever yg berkaitan...semuanya dari fondant...I love doing these things...
And tak ketinggalan juga, lipsticks n facepowder..but notice my lipsticks lembik..coz tak cukup kering...kesuntukkan masa....rasa tak puas hati sangat..but what to do..keadaan memaksa...ha..ha..ha..excuses...By the way, I selitkan 2 batang cucuk sanggul as symbol of mak andam....if not bukanlah makeup bag for mak andamkan..
And not to forget the brushes too...itu yg menambahkan berat kepada penutupnya..and bagi sesiapa yg tertanya2 what does "da" stand for...it stands for Delima Andaman...milik cik diva kita...and pada bakal pengantin melaka, boleh checkout for Delima andaman di facebook...Erin is a gifted makeup person..dont worry yr face tak akan bertukar jadi mcm pelakon opera Cina...As for the brushes...i gunakan extruder...

So finally..the whole cake...rasa puas hati sgt can do this special cake for the diva..walaupun kurang kemas sikit...The cake was sent petng itu juga...Punyalah jenuh me and my agen2 KGB...Ella, Anty Rozana n also the sporting husband of the diva..Anty rozana pakat dgn Piee supaya buat2 sakit perut..and sanggup suruh Piee merelakan dirinya disapu minyak angin if terpaksa...Wktu I smapai, si diva berada didapur n she thought makcik mana lah dtng kerumah dia wktu maghrib...hmm..makcik...Dia benar2 terperanjat when she saw me n the cake....ha...ha..ha..hilang merajuk n kemarahan dia sebab i ignore sms n msg dia...We had an early celebration but the cake wasnt cut ...i pun tak sampai hati nak potong..
Well to cik diva kita..semuga dipanjangkn umur, dimurahkan rezeki , diberkati Allah and thank you for the beautiful friendship..ha..ha..ha..taun depan kek buat sendiri ya...kek gunung berapi meletup....lol..And to all my agen KGB..Ella, Aunty Rozana n hero filem Tamil..Piee..terima kasih daun keladi coz turut bersusah payah melaksanakan program underground I.
To all...salam sayang buat semua...semuga kita sentiasa produktif n positif dlm semua perkara..always believe in yourself...sampai kita ketemu lagi...take care n salam sayang buat semua...
Tuesday, May 24, 2011
A makeup bag for a diva mak andam....
Posted by sweetmunchkiny (shikin - 012 606 9494) shikinbasiron@gmail.com at 8:53 AM 0 comments
Labels: birthday, makeup bag, novelty cake
Monday, April 11, 2011
Missing in Wonderland

Salam to all...he..he..he..seperti biasa..minta maaflah banyak2 coz dah lama tk update this blog...so many things to do in a very short time..but insyaAllah bila tiba masanya i will announce my new "big project" ..still working on it and semuga Allah permudahkan segala urusan ...amin...
OOPs apa pula gambar yg kat atas terlepet tu? Hmm...cuba teka apa dia....? Well, this time...another cake yg dah lama I buat cuma tak sempat hendak di uploadkan..This cake was ordered by Juwita..my munchkin's colleague in Eon Bank for her daughter 1st bday..and her special request was Alice in Wonderland Theme but pink color instead of blue...ha...ha...ha..dah sah emaknya yg peminat fanatic Alice in Wonderland...
Frankly speaking...I love reading fairy tales and rasanya semua fairy tales story habis I baca..except for this Alice in Wonderland...i had never read the story...don't know why..So, for the sake of this order..kelam kabut I menggoogle cerita Alice in Wonderland...nak tahu all the characters in the story...so come let us berkenalan dgn all the characters...
This is Chesire cat...the only character in this story yg sentiasa setia mendengar keluhan dari Alice and he is so famous with his grin..
Siapa pula ulat biru yg sedang "mabuk and pening" menghisap sisha or hookah as what it was being called in the story ? Ulat pun pandai hisap shisha...lol.Well it was only known as caterpillar..no special name for him .He doesn't like alice but actually he was the one who guided Alice how to cope with the difficulties she encountered in Wonderland. and one of his teaching was how to change size by eating the mushroom and thereby to adapt to her environment when needed. Well...i guess maybe we can learn something from this too...always try to adjust ourself to the environment...ibarat kata orng masuk kandang kambing mengembek..masuk kandang lembu menguak...kita harus ijak menyesuaikan diri dgn keaadan dan suasana keliling....BUT harus ingat biarlah our adjustment tu untuk kebaikan...bukan untuk keburukan...if keburukan..tinggalkan aje..tak payah nak adjust lagi...or better still if kita dapat tarik agen keburukan tu untuk menjadi baik...itu yg terbaik...
ok..the next one is the soldier..the representative of the Queen of Heart for this cake...dah penat sebenarnya...so i buat soldier ni yg cuba memanjat naik utk mengganggu kemeriahan alice and her friends berpicnic...notice the bottle with the label drink me? 
Next is the mad hatter's hat with the a price tag on it... displaying the price 'ten and six': 10 shillings and 6 pennies. Mad Hatter was a very rude character and he loved to provoke Alice...
Ok..now it's the turn of the big fat white rabbit...who always carried a watch with him...sape pula ye white rabbit ni? The White Rabbit is the first Wonderland character yang Alice jumpa and sebab tu alice terjatuh ke dalam Wonderland...he is always nervous and always in a hurry...
So now..the heroine herself..but in a pink gown..instead of blue...he..he...he..mak nya yang minat rupanya...but tergemuk sikit badannya..he..he..he...sorry ye Juwita..


O..now ..the whole party...with cakes..drinks..etc...Mesti ramai yg tanya mcm mana ye nak buat semua character ni..tak susah sebenarnya...and frankly speaking..mcm main tanah liat or now nama glamornya playdoh..Jgn takut untuk mencuba and buat silap...just bayangkan apa yg nak kita buat..or if tak yakin ambil aje model yg kita nak buat tu and letak depan kita..so ikut le model tu..tk susah sgt..seronok ..but leceh juga nak mengerjakannya sebab kecik2...and kadang2 customer tk faham...minta buat mcm2 but nak hrga yg murah..penat kita membuatnya pun tak terbayar...Pernah sekali somebody wanted a set of two tier cakes...with few figurines on the top..and wnted it to be very special....but his budget was rm300...and told me that he can get the cake plus set of cupcakes for rm300 from another baker in KL..so ..my advise was go and order from that baker....I memang tak boleh bagi his price coz my work is very detail and it's not sponge cake..two tiers pulak tu...He said, the other aker is a chinese and he wanted to tolong orng kita..Well..the word orang kita reaally make me pissed off...does it mean being a malay baker, I hv to put a low price for my work..SO SORRY ..and i rasa ramai my malay baker friends will agree with me...being a malay baker and decorator does not mean our work is price at a very unreasonable price...tolong appreciate the time and the effort...Well, I sanngup tak dapat order dari surrender to his insult..to me it was an insult..and he told me he would get back to me which he didn't...and I was glad...to my baker and decorator friends, we hv to educate this type of people...they want something beautiful but does not want to pay for our work...Rasanay mcm nak suruh they all buat sendiri and rasakan kepenatan and kesukaran nak menghasilkan hasil kerja yang baik...Well sorry le...i melepaskan geram disini.. ;)
Well..sehingga berjumpa lagi..salam kasih sayang untuk semua...;)
Posted by sweetmunchkiny (shikin - 012 606 9494) shikinbasiron@gmail.com at 3:34 PM 1 comments
Labels: birthday, fondant cake, novelty cake
Wednesday, February 23, 2011
LARI!!!!!!!!!!!! MAMA MENGAMUK !
Salam to all....hopefully today will be a blessed day for all of us and alhamdulillah kita masih bernafas lagi..Well..me baru aje baik dari demam but dlm sibuk demam still had to finishkan beberapa tempahan n tugasan. Alhamdulillah semuanya telah dapat disempurnakan but too bad had to cancel my class with Kelvin Chua due to my health. This time I'm going to present a cake yg diminta khas oleh my friend Amalina...staff of Eon Bank Melaka...She said she wanted a cake yg menggambarkan keluarganya..she is a neat n tidy person...n she wanted the cake to gambarkan dia sedang marah.....her darling hubby dan 4 orng anak2nya...Ha..ha..ha..before i pergi lebih jauh lagi...all the characters hanya lah sekadar gurauan sahaja....and memannnnng ada kaitannya dgn Amalina...lol
Since I know Amalina's family..I tried my best to picture her family in my work...so come let us berkenalan dgn hubbynya....Mr Rosly yang gagah perkasa..
Orng lelaki biasalah....mereka lebih sabar dari kita...banyak kesabarannya bandingkan dgn kaum ibu...bila anak merengek waktu malam ..merekalah yg paling sabar....masih boleh tidur lagi walaupun anak sudah meraung...sabar sungguh mereka. He..he..he..bila isteri membebel pun mereka masih boleh sabar lagi dgn memekakkan telinga....or pura2 tidur...Ha..ha..ha..Encik rosly kita memang sabar....especially bila berada diatas jalanraya....dijamin tidak akan disaman oleh polis ....lol...ya ampun Cik Rosly ;)

Now..who is the little girl under the blankie with her cute little bear? Well this is Amalina's only daughter

Ada pula yg menyorok balik langsir.....ni kes takut kena rotan le ni..or kena membebel....ha..ha..ha...teringat pula i masa kecik2..if diberi pilihan antara rotan dgn bebelan my dearest mum...I prefered to kena rotan..kena rotan sakitnya sekejap sahaja...but if di leter..aduiiiii sakitnya sepanjang hari....kadang2 sampai malam...but honestly speaking..if now Allah beri peluang for me to hv my mum back..I won't mind to dengar leterannya walaupun tanpa henti...al-fatihah for mak tersayang... ;(
Yang dua orng ni pula...kelam kabut sembunyi belakang kerusi..mentang2 perisai besar ada...Ha..ha..ha..perisai besar pun sudah angkat bendera putih...sabar ajele Encik Rosly ye....lol ;P

And finally the heroine herself....Puan Amalina kita .but since this is a humor cake..so sorry she won't get the tidy n neat Amalina....ha..ha..ha...with her kain batik yg tidak terurus..n with rambut serabai....so sorry dear... ;). And of course she has an angry face...Actually in real life..she is a pretty petite lady..ini semua hanya gambaran gurauan...lol
And since she is a staff of EON Bank...I decided to pakaikan dia t-shirt EBB....ha..ha..ha..penat balik dari kerja tenguk rumah bersepah..siapa yg tak marah ? I'm sure ramai diluar sana yg selau menghadapi situasi yg begini...and most of the time kita hanya menahan kesabaran..dah dinamakan anak2...macam mana berdisiplin sekalipun mesti ada masanya mereka akan "lupa diri" juga...just imagine the life of a housewife..sepanjang masa berada dirumah...basically i'm a housewife too..working from home...and I feel really annoyed when some people merendah2kan seorang housewife...i really hate the remarks that they give back when they know we are housewife.."oh...housewife..." with airmuka yg membayangkan as if housewife tidak mempunyai apa2 kedudukan...compared to the working mums...To all housewife..we should be very proud with ourselves..tugas seagai seorang housewife sgt mulia and bukannya mudah..esp when we are very high educated..and staying in a kampong..ha..ha...ha...talking about myself le tu....Dah jenuh sgt dengar komen org kampung..."Belajar tinggi2 sampai obersea..tapi duduk rumah buat kek...buang duit aje.." Hello.....apa salahnya....belajr tinggi2 tidak semestinya duduk makan gaji...we are different breed of mothers...dunia semakin mencabar...teknologi makin canggih...being a housewife needs ilmu..tak kiralah ilmu yg diperolehi dari sekolah tinggi or sekolah pondok..yg penting ilmu yg boleh digunakan untuk menguruskan rumah tangga and anak2...Being a housewife wktu kerja tiada hadnya....but yg paling menggembirakan when we can prepare evrything for our suami dan anak2....and we get the chance to see our kids grow dgn didikan tangan kita...No offense to all the working mums....I was a working mum before...I just hate it when people always pandang tugas sebagai housewife sebelah mata sahaja...
OOps...dah jauh pula I pergi...Ok...back to the cake...But too bad....I terlupa nak ambil gambar the whole scene..Final scene..amalina was standing in the middle of the messy living room membebel and mencari anak2nya yang sedang kelam kabut bersembunyi dalam ketakutan...Actually kek ni dihantar sewaktu adiknya kahwin..remember the wedding cake "Iron man Vs Iron lady" ? It belongs to Amalina's brother....and kek ini dihantar pd malamnya sempena birthday bash keluarga Amalina...there were 7 birthday cakes and this cake was the winner...sewaktu hantar sahaja dah dikerumuni budak2 and sebab tu lupa nak ambil gambar the whole scene... ;( But..i was so happy coz this cake was a winner among the birthday cakes...


To Amalina...so sorry for keeping this cake too long untuk diupdatekan di blog ini...and thankyou very much for all the fun...And to all housewifey..do be proud that we are housewives....jgn rasa rendah diri...ha..ha...ha...we are the TPM to our house government or should i say..we are the first lady to the house govt PM and being the first lady..most of the time..oops almost all the time we control the pentadbiran....and i'm sure most of the time Mr. PM also will agree to all our decisions...oops this a house government scenario..tidak ada kena mengena dengan mana2 negara...lol...ok with that...take care and salam sayang ;)
Posted by sweetmunchkiny (shikin - 012 606 9494) shikinbasiron@gmail.com at 8:30 AM 0 comments
Labels: birthday, humor cake, novelty cake
Monday, May 24, 2010
Smokers die younger ?????
Salam buat semua..had been so busy last week smpai tk sempat untuk update this blog...gonna be very busy again..but as usual..after finishing a big project, i will normally take a day off...untuk refresh and reenergize balik..after this will be a very2 busy and tight schedule..musim org berkompang dan bersanding sudah tiba..maklumlah cuti sekolah..but nowadays bila2 masa ada majlis kahwin..bukan mcm dulu..cuti sekolah baru sibuk..cakap pasal org kahwin..I really miss majlis kahwin dulu2...seronok and meriah sungguh...can still remember if kat rumah datuk I ada buat kerja kahwin...sebulan sebelum majlis semua dah sibuk..apa taknya...sibuk kumpul waris untuk pembahagian tugas, beras and kelapa udah disediakan...and berasnya mesti beras padi baru yg sungguh sedap rasanya....kelapa pula disediakan beratus biji....untuk buat kerisik lain...untuk buat lauk lain....and seminggu sebelum majlis....buluh2 sudah dikumpulkan untuk buat khemah dan juga meja hidangan...bagi kaum perempuan pula, mereka akan sibuk bakar bahulu and buat kuih kering untuk dijadikan sebagai hidangan waktu menolong dan juga untuk bekalan berkat..sehari sebelum majlis perkhawinan..kaum lelaki pula akan sibuk membuat persediaan menyembelih kerbau...dan setrusnya melapah..begitu meriah sekali..bungga manggar dan bunga telur dibuat sendiri dari kertas bunga...dan yg paling best telur2 akan dibungkus didalam kertas tisu...dibalutnya telur tersebut..kedua2 hujungnya dipintal dan kemudian diikat ditengah...sekarang dah tak jumpa lagi...bukan kata nak jumpa telur dibalut kertas tisu...nak jumpa telur pun susah...sebagai ganti diberi gula2 or jeli..dan bagi yg mampu bermacam2 "door gift" yg mahal disediakan untuk diberi pada tetamu...begitu berbeza majlis dahulu dan sekarang...sekarang..majlis perkahwinan dibuat didewan...tiada lagi gotong royong...makanan disediakan oleh caterer ..kadang2 if pergi tak rasa langsung suasana perkahwinana...even keluarga pengantin hanya datang waktu majlis persandingan sahaja..dan dirumah andainya tiada bilik pengantin maka kita langsung tidak akan tahu bahawa terdapat majlis perkahwinan sedang berlaku....
Ok..let's forget about perkahwinan sementara waktu..actually for the past two weeks and akan berlarutan hingga kehujung bulan ini...I will be doing lots of wedding cakes and hantaran cakes....so let me take a break from wedding theme now....and lets talk about "smoking cigar"
this cake was a special request from Nadia and Datin "H"..pemilik busana Vantage di Ayer Keroh...terdapat pelbagai barangan Vantage yg terdapat di kedai Nadia..for those yg ingin berkunjung ke Melaka...kedainya terletak benar2 dipinggir lebuhraya memasuki negeri Melaka...Datin "H" wanted a special birthday cake for her darling hubby Datuk "Z"
I was busy and ada banyak tempahan when Nadia placed the order...she told me abbout what she wanted..her father loves cigar...so she wanted a cake with cigar design..tak kisah mcm mana as long as cigars...and her father's favorite is Davidoff..I was so excited with the chance of doing something different..and immediately agreed to do it walaupun I tahu ada banyak tempahan yg harus disiapkan..ha..ha..ha...peluang keemasan yg tidak boleh ditolak...

Sp puaslah I google cigar Davidoff and decided to come up with Maduro cigar which is one the most expensive cigar produced by Davidoff..mula2 ingat nak buat dlm cigar box..but this Maduro cigar came in a very simple leather box...bahagian tepinya sengaja tidak diratakan untuk menampakkan kesan natural effect...biar nampak kesan kedutan...And ditepinya disisipkan "helaian kertas bungkusan" cigar tersebut
Dibahagian sisi pula..dijalinkan pula dgn "tali fondant"..and this time I used my newly bought extruder...so senanglah sikit..bukan sikit..senang banyak actually..tak payah nak dipintal dgn tangan lagi...
And finally the cigars...at first i thought it was so easy to do the cigars...apa susahkan nak buat sebatang cigar..and I was so wrong...kerja rumit untuk mendapatkan saiz yg betul and yg betul2 dapat memenuhi kotak tersebut...and yg paling rumit ialah untuk menampakkan kesan effect..satu persatu helaian fondant diguakan untuk membalut cigar tersebut...and diwarnakan dgn tangan utk nampakkan kesan effect pada warna cigar tersebut..if not..it would be totally flat color...
So instead of using the Davidoff logo..i replaced with a very more meaning ful logo.."a. y. a. h" yg ditampal satu persatu diatas cigar tersebut...and helaian riben emas melingkari cigar tersebut and diatasnya ditulis nama org2 yg menyayangi Datuk Z...at first Datin H was malu...hanya disuruh letakkan Datuk Z...and Datin H...but to me..tiada apa yg harus dimalukan bila kita ingin meluahkan perasaan kasih sayang kita...akhirnya Nadia asked me to put down "Ayang" nama panggilan manja Datin H..tha'ts more I like it..semakin tua semakin sayang..itulah erti sebuah kebahagiaan rumahtangga...
So dibahagian tepi sekali..ucapan and doa istimewa khas untuk suami dan ayah tersayang....semuga segala apa yg diimpikan tercapai...diatas cake board juga ditulis ucapan selamat untuk Datuk Z..
Ha..ha...ha..sewaktu membuat cake cigar ni..my son kept asking me..tidak bahaya ke hisap cigar..kenbapa tak boleh hisap rokok tapi boleh hisap cigar...terdiam I seketika..memang I ni anti merokok...I don't hate smokers don't get me wrong...it's okay for them to smoke..it's their right..hak asasi kata ramai smokers..BUT please respect non-smokers..we also have the right too...right not to be polluted with the smoke from yr smoking habit...If they want to bahayakan diri mereka it's their choice..but as a second hand smoker..risiko kita lagi tinggi..especially for kids,pregnant ladies, old people...and sesiapa yg allergic pada asap rokok..esp for asmathic people...please kasihan kan kami...u can smoke..but please don't smoke in public...Mesti ada yg nak tahu wether my munchkin is a smoker or not..he WAS A SMOKER..a social smoker...hmm macam2...social smoker kononya..he only smoked bila ada kawan2 but he quitted from smoking bila disebabkan oleh kempen2 anak2nya sendiri...there was one incident he was driving with the kids..when suddenly my son pointed to an anti smoking billboard...yg tunjukkan belahan otak yg kehitaman...spontan sahaja my son cakap "padanlah ayah hisap rokok...sebab otak ayah dah tak boleh digunakan lagi"..ha..ha..ha...not only that...they also buat konsert adik beradik..nyanyi lagu anti merokok..and they also stuck all the stickers anti merokok around the house...and whenever they followed him ke kedai runcit...my munchkin mesti malu if beli rokok..coz my kids would cakap kuat2 especially if ramai org " kata tak nak merokok..tapi beli juga rokok"...and finally i confronted him and said it nicely to him..."I don't mind if u smoke...but just imagine..if u mati sebab merokok...what will happen to anak2 yatim yg u tinggalkan...I tak kisah coz I boleh kahwin lain (nauzubillah...I didn't mean it..saja cakap to make him think clear) but how about yr kids..they can't afford to get the pengganti for u....what will happen to them...think about it" and I left him alone..and alhamdulillah berkat usaha my kids and doa yg tidak putus2..my munchkin quit smoking...cuma bila my father hulur rokok diambil juga...nak jaga hati konon...but he had to bear all the "sindiran" from my kids..as for my father..he is 60 plus already..hisap rokok gudang garam lagi..but still sihat..and my munchkin's great grandfather hidup sampai umur seratus lebih...heavy smoker...hisap rokok gudang garam yg asli lagi..and masih ingat lagi kata dia..."siapa kata org hisap rokok mati muda..tengok aku...sihat aje"..hmm...but tenguklah macam mana kerjanya..kudrat yg dikeluarkan and yg penting pemakanannya...

To Nadia and Datin H, thank you for the order...but too bad coz I tk dapat jumpa Nadia...mucnhkin I yg tolong hantarkan coz I had to finish my other cakes..I had fun doing this cake...and may Allah bless your family...to all my dearest friends...sehingga kita berjumpa lagi..do pray that Allah will permudahkan segala usaha kita...slam kasih sayang
Posted by sweetmunchkiny (shikin - 012 606 9494) shikinbasiron@gmail.com at 12:00 PM 2 comments
Labels: birthday, fondant cake, novelty cake
Tuesday, May 11, 2010
Pink...pink..pink...everything is pink
Salam pada semua...having a very long break..ribuan ampun dan maaf pd tempahan yg terpaksa ditolak pad minggu ni dan hujung minggu coz i'm going back to my MIL's place in Kota Tinggi...dah lama tak dapat balik disebabkan oleh kesibukan membuat kek..so memang minggu ni dikhaskan untuk balik ke Kota Tinggi..By the way..mesti ada yg tanya kenapa I tidak mengucapkan selamat hari ibu..Well, sebenarnya I don't celebrate mothers day...to me tidak ada tarikh khusus untuk menghargai jasa dan pengorbanan seorang ibu..setiap masa kita harus menghargai ibu kita...Kenapa kita harus terikut2 dgn budaya Barat yg meraikan hari ibu pada 9hb May...kenapa satu hari shaja untuk hari ibu..hari yg lain2 tak payah ingat ibu ke? Talking about this..yesterday I went to a clinic..kebetulan sebelum giliran I, giliran seorang ibu tua..jln pun terketar2..dtg bersama dgn anak perempuannya yg bermuka masam..memimpin ibu tua tersebut....Dlm hati I "beruntungnya dia masih ada seorang ibu"..bila tiba giliran makcik tersebut...anaknya bangun memimpin kepintu bilik doktor...dlm hati I "beruntung makcik ni..ada anak yg menjaga beliau..alhamdulillah"...but rupa2nya sampai kemuka pintu sahaja..and i was melopong bila tengok anaknya pulang ketempat duduk...oh dear..kenapa dia tidak mengiringi ibunya berjumpa dgn doktor? Masa my mother ada dulu..walau macam mana sakit my mother pun..i mesti nak masuk bersama walaupun my father sudah ada..coz I wanted to dengar sendiri apa kata doktor...He..he..he..and dalam sakit2 I, masih lagi merungut perlahan2 pada my munchkin...sbenarnya I suka memerhati org lain..sometimes ada yg baik untuk kita ikut dan teladani...dlm I sibuk membebel perlahan2...pintu bilik doktor terbuka dan makcik tu keluar "Ton..doktor panggil nak"...barulah anak perempuan tersebut masuk..and yesterday was a day after hari ibu...Apa gunanya kita berbelanja beratusan ringgit membeli hadiah istimewa pada hari ibu...seolah2 ibu2 kita hanya istimewa untuk satu hari sahaja...and hari2 yg lain ibu kita tidak dipedulikan..sedihkan...Pada yg masih ada ibu..hargailah ibu kita sepanjang masa...jgn bila mereka tak ada baru kita rindu untuk menghargai mereka..udah terlambat dan tiada gunanya...And as for me..walaupun dah hampir 1 setengah tahun my mum pergi kembali menemui Ar-Rahman...hati ini terus dibuai kerinduan..and kebetulan pada "hari ibu" tersebut i was on my way delivering a cake to Bangi..sepanjang jalan semuanya lagu untuk ibu..non stop...he..he..he..siapa dapat bagi tahu...berapa banyak lagu utk hari bapa pula? Garu kepala ya nak memikirkannya...dlm kepala i cuma ada satu lagu saja untuk bapa..tu pun lagu "Bapa ku kahwin lagi"...ha..ha..ha..dah lah tak da lagu yg dicipta istimewa utk para bapa..yg ada dicipta hanya lagu "bapa ku kahwin lagi"..kenapa ye...tak istimewa ke kaum bapa? Or kaum bapa memang selalu buat hal bila isterinya dah tak "mengancam"?
Ok...enough about "bapa ku kahwin lagi"...lets talk about cakes...this cake actually is a birthday cake...ditempah khas oleh kawan semaktab I..cik Sufiah..Dah lama dah cake ni dibuat cuma baru hari ni ada kesempatan utk downloadkan gambar2nya...Sufiah minta kek ini dibuatkan istimewa berwarna pink..untuk anaknya EFA..she told me Efa loves pink so muc..he...he..he..so is the mother...she wants something very special..and she told me Efa loves animals..Mula2 terfikir nak buatkan kek kucing ....but after second thought..I ubah jadi kek 2 tingkat..yg dipenuhi dgn lingkaran ranting and bunga2 kecil and juga butterflies yg berterbangan...
My colors choice are definitely pink and white..tapi with few different hues..Even warna kek pun tidak sama...bahagian atas warna pinknya cerah sikit...and untuk menaikkan lagi seri pink tersebut..i selitkan sikit dgn bunga2 merah..masa ni belum ada iarbrush lagi..so taklah nampak kilat..Rasanya if di airbrushkan mesti kek ni lagi outstanding..
Lingkarannya memang dibuatkan kasar...i just wanted this cake nampak meriah..so dibuatkan juga daun2 yg besar mengelilingi kek..instead of the normal border

Why ya kek bday dua tingkat? Normally bday kek satu tingkat...Saja je i buatkan special untuk sufiah..coz from her msg to me..she loves all my creations and puji2an melambung tinggi..lagipun i tak pernah jumpa Sufiah semenjak kami berpisah selepas tingkatan lima..so this was the first time meeting...excited sgt...so sebab tulah i buatkan kek ni special utk Sufiah and Efa...tak rugi..friendship is above all...and lagipun i memang tak mahu buat something normal..i just wanted it to be a great suprise for the bday girl....EFA...
Atasnya dipenuhi dgn rama2..I love butterfliy so much..rasanya butterfly is synonym dgn kelembutan and kebebasan...seronok tengok butterfly berterbangan..Walaupun nampak kecil..tapi rama2 mempunyai kekuatan yg tidak sepadan dgn saiznya...Begitulah kehebatan and kebesaran Allah yg mencipta mahluknya..ada seenis species rama2 yg terbang sejauh 20 ribu batu hanya untuk bertelur..and after habis bertelur mereka akan terbang pulang sejauh 20 ribu batu lagi..and pulang mereka hanya untuk menghadapi saat2 terakhir kitaran kehidupan..penghijrahan mereka hanya untuk memastikan agar species mereka terus mebiak dibumi Allah..Subhanallah
So the cake was delivered all the way to Bangi..malangnya dapat jumpa sekejap sahaja coz I wasn't feeling well..nak bercakap pun suara tak da...but was so happy dapat jumpa Sufiah yang masih ceria dan tidak berubah..ketawanya masih lagi mcm dulu..sentiasa happy..And the best thing..the birthday girl was so happy to see her bday cake..senyumnya meleret..and she really love pink..mlm tu attirenya semua pink..selipar pun pink..i'm glad i had made the right choice for her..and she called me "aunty cake"..,ha..ha..ha.. a new name for me..

By the way..sufiah juga order 50 cuppies utk diberi pada kawan2 sekelas EFa..and i buatkan cuppiesnya sama theme dgn bday cake...
To Sufiah..tq so much for yr keen inrest in my design...actually by the time i uploadkan entry ni..dah dua kek i buatkan untuk sufiah..delivered to Bangi..a romativ cake for her darling hubby...will upload it later. And Efa masih lagi panggil I "aunty cake"...rasany sampai dia kahwin pun i still akan jadi "aunty cake"..to Efa semuga akan membesar menjadi serikandi solehah..amin

To all..sehingga berjumpa lagi...semuga kita sentiasa dirahmati Allah...and pada sesiapa yg pandai cipta lagu..pleaselah cipta lagu khas untuk kaum bapa..so takdalah bila tiba hari bapa..anak2 akan mendedikasikan lagu "bapaku kahwin lagi"..kesian mak2..mesti senyum kelat bila si anak tujukan lagu tu pada bapa mereka...and always remember..everyday is a mother's day...kasih hormat and sanjung kita tidak terhad pada 9hb May sahaja...kesiankan pada org yg develop the idea 9 may is a mother's day...love yr mum dearly walaupun mereka kuat berleter or membebel..coz bila mereka dah tak ada kita akan rindu pada semuanya...;( A msg i received from somebody which i like to share and renungkan bersama:
To all lovely mothers..it's normal when u're in 20's , u look very "MENGANCAM", When u 're @ 30's, u begin to behave "BERMACAM-MACAM", When u turn 40s - 50s , u will feel "TERANCAM" and sadly when u reach 60's org langsung tak boleh "CAM"..
To me sedihnya jadi seorang wanita yg begini...and pada yg mencipta kata2 ni..seolah2 mereka tidak yakin dgn diri sendiri..jgn perkecilkan kehebatan dan harga diri seorang wanita..jgn kita merendahkan diri kita..berbaggalah kerana Allah mencipta kita sebagai seorang wanita dan ibu...salam pd semua
Posted by sweetmunchkiny (shikin - 012 606 9494) shikinbasiron@gmail.com at 9:10 AM 0 comments
Labels: birthday, fondant cake, novelty cake, pink and white
